Rockefeller center + Top of the Rock

Rockefeller Center

Fr man ikke julestemning etter ha sett dette treet i virkeligheten, s fr man aldri julestemning. Det florerte av mennesker over alt, den ene like ivrig etter f knipse bilder som nestemann. Man mtte omtrent st i k for ta bilder og kikke p treet. Og nr man endelig fant en ledig utsiktsplass, skjnte man hvorfor. kjenne den kalde New York luften p nesetippen, hre lyden av latteren til menneskene som stod p skyter p isbanen nedenfor, mens man s oppover det gigantiske, verdenskjente juletreet med flerfoldige tusen julelys .. I det yeblikket kjente jeg at jeg levde livet, og at jeg nt hver eneste sekund av det. Det skal mye til for toppe den flelsen og opplevelsen.

I trnet man ser rett bak juletreet, ligger utsiksplassen Top of the Rock, som vi tok oss turen til, etter at vi fikk tatt inn over oss og fordyd synet av det fantastiske juletreet.

Top of the Rock

P bildene over ser man mot srsiden av Manhattan, hvor Empire State Building er i fokus, man ser delvis ogs Chrysler building til venstre. Til hyre i bildene, hvor det er et veldig skarpt og blendene lys, ligger Times Square.

Og her er nordsiden av Manhattan. Central Park nesten helt mrklagt.

For min del var det ikke s spennende g p vest og stsiden. Eventuelt mtte jeg gtt p stsiden, for prvd se Brooklyn Brigde, men det orket jeg rett og slett ikke. Dessuten flte jeg jeg hadde ftt sett en god del av st- og vestsiden nr vi var p Empire State Building. Dessverre ble det litt gjennskinn i fra glassene nr jeg tok bilder. Folk stod med enorme blitzer, selfiestenger og tripods overalt, s man mtte nesten bare ta det man fikk, heh.

Jeg er utrolig glad for at vi valgte g p Top of the Rock p kvelden, og ikke dagen, slik vi gjorde p Empire State. Selvom det er og var utrolig gy se utover byen i dagslys, er det ingenting som slr det se utover et mrkt New York, lyst opp av alle lysene i de gigantiske bygningene og skyskraperene. En opplevelse for livet!

Det ser ut som det er flere timer i forskjell, i fra de forskjellige bildene, men sannheten er at mrket kommer ekstremt brtt p om vinteren der borte. Rundt fire, halv fem er det mrkt som i en sekk, omtrent slik det er her hjemme.

St Patricks Cathedral

Nittende desember var vi p en liten sightseeing tur i St. Patrick's Cathedral. Jeg trodde frst katedralen var stengt for publikum, og at man kun kunne g rundt og ta bilder av fasaden. Men slik var det jo heldigvis ikke. Nr sant skal sies, holdt katedralen p bli restaurert, s det var nettinger, stilas og masse verkty rundt omkring, menmen.

Arkitekturen og materialene var helt fantastiske se p. Alle de nye detaljerte utskjringene i stein, alterene og statuene. tenke p at mesteparten av alt vi s er hndlagd, var og er skikkelig fascinerende tenke p. I tillegg ble vi fortalt at alle de avdde erkebiskopene St. Patrick's Cathedral har hatt, hviler under hvert sitt alter inne i katedralen. Selvom vi ikke fikk et skikkelig helhetsinntrykk p grunn av alt arbeidet som pgikk inni katedralen, var det som sagt, skikkelig fascinerende g rundt kikke og studere omgivelsene og arkitekturen.

Empire State Building

I forgrs var vi p Empire State Building. Det verste med g p slike plasser, er - tro det eller ei, ikke det vente eller st i k, men de irriterende personene utforbi attraksjonen, som skal selge deg "ekslusive" billetter for blodpriser. Heldigvis har vi ikke gtt i slike feller. Nr vi hadde tatt heisen til 80. etasje, fikk vil tilbudet om g fem etasjer opp i trappene p fem minutter, eller vente en halvtime i k. Dumme som vi var, gikk vi opp trappene - jeg tuller ikke visst det var 100 trappetrinn opp. Nr vi kom opp var det stekende sol, s vi holdt p svime av ..

Men slitet var absolutt verdt det. Utsikten over byen fra Empire State er helt fantastisk! Man fr naturligvis mye mer perspektiv og oversikt. Vi kjpte oss ogs billetter til 102 etasje, men utsiktspunktet fra den etasjen var bare vinduer man gikk rundt kikket ut i fra, s man fikk ikke samme inntrykket der. Men for all del en utrolig kul opplevelse!

I gr og i dag har vi tatt det litt roligere. I gr var vi p Applebee's og Subway - jeg nrmest lever p subway her borte, det er s utrolig godt - og jeg var ute alene og shoppet p Sephora. I dag sov jeg til og med til klokken 10, haha! S i dag har vi ikke ftt s mye ut av dagen, men man trenger en dag og to p, til slappe litt av p ogs, jeg kjenner i allefall at det har vrt ganske godt og tatt det litt roligere ogs. Det kan fort bli fryktelig hektisk nr man er her, for man vil se byen, g p butikker, spise og se p alt livet, ta taxi fra en plass til den andre - det gr i et, heh.

9/11 Memorial

OBS; langt innlegg!

P veien til 9/11 memorial, kom vi over en slags kopper/bronsevegg med skulpturerte bilder av Twin Towers. P veggen str en gammel, amerikansk mann og pusser med en klut og snakker hylytt for seg selv om 11 september. Av en eller annen grunn stoppet jeg opp, og flere mennesker samlet seg rundt mannen. Det tok ikke lang tid fr vi forstod at han var en konspirasjonteoretikker.

Han mente at 9/11 kunne forklares med tallet syv - ikke forstod jeg helt hvorfor, men det var spennende hre p. Han brente virkelig for fortelle sin mening om det som skjedde, og p en mte syntes jeg litt synd p han, for han virket nok s preget. Ikke bare var han flelsesladd, han bar ogs p et stort album, med bilder av Twin Towers for flere tir fr terrorangrepet, og familiebilder med barn foran trnene .. Det var ganske spesielt.

"You're like a walking library", var det en dame som sa, nr han var ferdig.

Fr museumet gikk vi rundt bassengene der trnene stod. Synet man tar inn over seg nr man ser ut over bassengene er overveldene, for kraterene er gigantiske. P tross av folkemengden, er alt man hrer, omtrent bare fossefallet.

Inni museumet;

Etter det jeg forstod er disse bitene en del av strukturen og reisverket til tvillingtrnene. Helt utrolig se slike massive materialer, vre byd og avkuttet.

beske 9/11 berrte meg mer enn det jeg trodde det skulle. Flere ganger i lpet av museumsturen fikk jeg gsehud, og det var helt spesielt vre s nrme vrakrestene etter 11 september. Museumet tilbydde ogs g nrmere innp noen av personene som dde - vi fikk se ting som enkelte hadde hatt p seg , klokker, oppbrente vesker, lommebker, sertifikater, og det verste av alt - sko med blodflekker p - som letemannskaper fant igjen i ruinene, og i oppryddningarbeidet. I disse omrdene fikk vi dessverre ikke lov til ta bilder, av hensyn til familier og avdde.

2983 brikker i nyansen bl, alle er ulike, og symboliserer de som gikk bort under terrorangrepene i 2001 og 1993.

Denne delen skal visstnok vre en del av antennen p trn nummer en. For meg ser det helt greskt ut.

Det stod ogs flere skadde brannbiler og ambulanser inne p museumet - vrakrester etter flyene hvor bare skroget stod igjen, stvete politidrakter, brannvesenutstyr, amerikanske flagg, glassbiter fra vinduene til Twin Towers, bilder, sitater, aviser - man fikk ogs hre samtaler som gikk i mellom politi, brannvesen og ndetatene, hvor det hres ut som alle er i panikk .. Det var s detaljert og gjennomfrt, at besket til 9/11 memorial er et av hydepunktene mine s langt.

New York - del I

Lokatid; 2242
h, n har jeg S mye fortelle! S jeg beklager for at dette blir et langt innlegg lese. Kanskje innlegget er litt vel langt til vre del en, men jeg har s mange bilder dele i fra 9/11 memorial som vi var p i dag, derfor blir det del 2, heh.

Dere som har fulgt med meg og bloggen min, vet kanskje at jeg skulle reise til New York 12. desember. Vel, slik ble det ikke helt - vi mellomlandet i Heathrow 12 desember, og jeg har ALDRI noensinne, vrt s stressa i hele mitt liv! For det frste var flyet vrt fra Sola til Heathrow en time forsinket. Vi hadde bare 20 minutter igjen g til gaten p nr vi landet, og .. Det gikk ikke. For det andre, Heathrow er gigantisk. Selv ikke terminalen vi landet p i JFK var s stor. For det tredje, hadde omtrent hele Storbritania store problemer med f fly til lette fra bakken, og folkehavet - herregud, jeg har aldri sett noe lignende. Oddsen var ikke helt p vr side den dagen.

Det endte med at vi mtte booke om flybilettene vre til neste dag, alts 13 desember. I tillegg fikk vi et visa debit kort av Brittish Airways, med en nett sum p - s fikk vi litt romsligere budsjett i New York. BA fikset oss hotell, middag, frokost og skyss til et hotell, som etter forholdene, var helt greit. Hotellet i seg selv var omtrent nyoppusset og skikkelig fint, men jeg hadde trossalt sett for meg vre i New York isteden for. Nr jeg fikk tenkt meg om, og kommet meg over skuffelsen, kom jeg frem til at det ha et par tusen ekstra i lomma, med en dag mindre bruke dem p, var helt greit.

Morgenen 13 desember kom vi oss endelig av grde. Jeg fikk litt sjokk nr vi mtte ta tog INNI flyplassen, for komme til gaten til flyet som gikk til New York(!) Det sier litt om hvor stort det er. Flyturen over til JFK var langsom mot slutten, da hadde jeg allerede vrt planta i flysetet i flere timer, og sitt 3 filmer p rappen .. Og siden vi mtte booke om flybillettene i hui og hast, fikk vi ikke seter ved vinduene, men i midten, s ja. Flyturen over til Heathrow gikk helt greit. Det var en del turbulens en god stund fr landing, men ellers gikk alt fint.

Nr vi var kommet igjennom sikkerhetskontrollen p JFK, tok vi taxi til hotellet. Og selvom jeg i forkant ble advart om ikke ta skalte 'black cabs', gjorde vi det alikevel. Det var null taxik, vi var slitne og ville komme frem til hotellet. Det var det enkleste der og da - og ikke ble vi lurt trill rundt.

For vre helt rlig, husker jeg ikke s veldig mye av nr vi kjrte inn til Manhattan. Jeg tror vi begge var litt i rska, og drittlei av sitte p fly. Hotellrommet vr var og er veldig fint. Vi ligger i 30 etasje, og det er 33 totalt. Men vi ser rett ut p et kontorbygg i st eller vest(? har ikke kommet helt inni det enda), s vi har det ikke s luksurist p den fronten. Men s vi ligger veldig sentralt og greit til, s jeg skal ikke klage.

I gr kveld var vi en tur innom Madame Tussauds som var utrolig gy! Selvom det er fem etasjer med voksdukker, skulle det vrt enda mer. Skikkelig fascinerende og morsomt. I tillegg fikk jeg tatt bilde med hunken Don Draper fra Mad Men, haha! Da var kvelden min redda ♥

I siste etasjen p Madame Tussauds, fikk vi se og lese om hvordan voksdukker, hud, hr, tenner og yne ble lagd. Jeg var s nyskjerrig at jeg gikk rundt tok p alle de falske tennene og ynene, og to asiatiske gutter s rart p meg, fr de til slutt gjorde det samme selv, haha!

Vi har det utrolig gy her i storbyen, i dag (sndag) har vi vrt p Statue of Liberty og 9/11 memorial. Jeg har som sagt mange bilder vise fra 9/11, s det kommer straks ut. N skal jeg vekke ystein som har tatt seg en powernap, for vi skal ut finne oss litt nattmat! Vi snakkes!

Niende kalendergave

Mon tro om det blir en liten arkeolog av Ask Leonard? ↓

Dagens kalendergave var et mini-mini utgravingskit, hvor mlet var grave frem en liten (veldig liten) dinosaur. I kitet l det en slags 'spade', eller gravingsverkty, samt en kost for koste stvet av med. Her har de tydeligvis tenkt p alt. Selvom AL helst skulle gjort alt helt, helt alene - mtte jeg hjelpe bittelitt, ellers s kunne han blitt stittende til langst p kveld, stakkars, heh. Han hadde iallefall dreisen p den lille kosten, hehe♥

syvende kalendergave

Nr AL ristet p dagens gave, ville han forsikre seg om at han ikke fikk mer tusjer eller farger - "Det e ikkje fargar, mamma .. ?" Haha, sikkert en som begynner bli ganske lei av tegnesaker og kreative aktiviteter.

Image and video hosting by TinyPic

Dagens kalendergave var et retro fiskespill. Jeg karaktriserer det iallefall som retro, fordi jeg hadde det selv nr jeg var liten, og fordi det er en ting jeg fler har forsvunnet fra butikkhyllene - inntil jeg fant det n nylig. Alle fiskene var alts grunnen til at AL hrte at denne gaven lagde lyd. Spillet kom med et blankt lokk man skrur fast under selve spillet, som man kan legge alle fiskene og fiskestengene i nr man er ferdig, slik at man ikke mister tilbehret.

S langt, er det denne gaven jeg har truffet aller best med - hele formiddagen og fram til n, har vi fisket om kapp, AL har gtt rundt og tviholdt p esken med fiskene i, og han fr oss spontant med p noen ekstra runder med 'fisking', heh. Vi lekte og latet ogs som om vi stekte fiskene og spiste dem, s her har vi ftt valuta for pengene! ;-)

Sjette kalendergave

Fjerde og femte kalendergave kom aldri s langt at de ble publisert. For gjre det helt enkelt, fikk AL plastalina den fjerde desember - som l blandet, i en stor, fargerik klump den femte desember - og femte desember fikk han ironisk nok plastalinakjevle og former, haha. Typisk. Vi har heldigvis mye mer plastalina p lager!

De to neste dagene, skal vi se denne karen her, vokse. Det er en dinosaur inni et egg, som man spruter vann p. Etter ca. to dgn, alts 36 timer, skal den ha vokst seg fra mini, til stor, bare ved hjelp av det lille vannet vi sprutet p toppen av egget. Veldig fascinerende. Jeg lovde AL at vi skulle ta den ut av egget nr den har vokst seg ferdig, s jeg hper jeg fr det til, heh.

Skal bli spennende se om vi 'fr han til' etterhvert.

Tredje kalendergave

Iiik, jeg vet dette innlegget er fryktelig p tampen av dagen, men slik blir det i en hektisk hverdag. Rotet flyter over og jeg har sikkert et par maskiner med klr vaske, men bde klrna og rotet fr vente til i morgen ;-)

Det har blitt en del tegnesaker i begynnelsen av denne kalenderen, jeg vet - i dag fikk AL en kjeeeempestor blyant i kalendergaven. Heldigvis kom den med en tilpasset blyantspisser, slik at AL fikk sitte spisse og spisse og spisse - og spisse enda litt til. For vre helt rlig, tror jeg like s godt han kan spisse den et godt stykke til, for selv jeg hadde problemer med skrive og tegne med den. Den er sikkert veldig god p f vd inn litt finmotorikk da, heheh.

See you in 9 days

At jeg om under 10 dager, er i NY er utrolig tenke p - gleden er helt ubeskrivelig! Jeg har sett flere bilder p instagram, av snen som har lavet ned over byen ♥ Det tenner et bittelite hp i meg, om at jeg kanskje kan f sett litt sn i New York. Det hadde vrt en gave ovenfra (snn, bokstavelig talt), om det skjedde.

Jeg prver holde meg litt oppdatert p hvordan vret blir derborte, bde av rent praktiske rsaker, men naturligvis ogs fordi jeg nsker meg sn nr jeg er der, hihi. Forelpig er det bare meldt sol s langt, men jeg skal ikke klage.

Mot helgen og tidlig i neste uke, kommer nok de siste livstegnene fra meg her fr jeg reiser. I helgen begynner jeg ogs s smtt og pakke kofferten, noe jeg kjenner skal bli en utfordrende oppgave - ikke vet jeg hvor mange plagg eller hvilke plagg jeg skal ha med meg. Jeg er livredd for glemme noe - det kan bli fryktelig spennende for si det mildt.

Nr jeg i tillegg trenger stlkontroll over alt, s jeg kommer sikkert til g igjennom kofferten min hundre ganger for sjekke at alt er der. Tror jeg gjr det veldig lurt i begynne og pakke i god tid for si det snn, heh.

Andre kalendergave

Dagens gave var en lysprosjektor-ting. Den kom med forskjellige lokk, og p hvert lokk er det bilde av et spesielt dyr. Meningen er at man skal sette prosjektoren opp et ark, og tegne etter, slik at man enklere fr til tegne dyr, pluss at det er en spennende og 'ny' mte tegne p - tenkte iallefall jeg, nr jeg s den i butikken. AL sprang rundt med den, kalte den for lommelykt, og sa "SE, MAMMA! Ei SVRE lva i taket!" Han brukte den alts med andre ord p helt andre ting, enn tegne.

Menmen.

Frste kalendergave

Med frste desember, kommer det ogs adventskalender i den ene eller andre varianten - AL har, siden han har vrt to r, ftt pakkekalender, ettersom mormoren hans broderte den fineste og kosligste kalenderen til han for noen r tilbake.
I dag var spenningen stor - nr jeg sa vi kunne g bort klippe ned pakke nummer en, klappet han i hendene og stod og smhoppet vedsiden av meg, mens jeg klippet ned gaven. Om han likte f gave? Vel, bildene taler sin sak ;-)

Tusjer fra Penol og en tegneblokk l i gave nummer en. Ask Leonard satt tegnte 'gress' i alle regnbuens farger, jeg var rett og slett NDT til se en liten forandring i det han produserte, s jeg prvde lokke han til tegne strekmenn sammen med meg. Den frste vi prvde oss p til gikk veldig bra helt til han brtt bestemte seg for tegne - hold p barten - GRESS, igjen. Andre strekmannen fikk ikke engang bein, s snn var det. Han kan iallefall tegne en strekmann, selvom han ndvendigvis ikke vil det.

Dette ret fr AL ti kalendergaver av oss, ettersom vi reiser bort. Jeg vet at farmoren hans har noen gaver p lur til han i adventstiden, s jeg hper jeg fr tilsendt noen bilder av han over facebook, nr han pakker opp gaver der :-)