Rockefeller center + Top of the Rock

Rockefeller Center

Får man ikke julestemning etter å ha sett dette treet i virkeligheten, så får man aldri julestemning. Det florerte av mennesker over alt, den ene like ivrig etter å få knipse bilder som nestemann. Man måtte omtrent stå i kø for ta bilder og kikke på treet. Og når man endelig fant en ledig utsiktsplass, skjønte man hvorfor. Å kjenne den kalde New York luften på nesetippen, høre lyden av latteren til menneskene som stod på skøyter på isbanen nedenfor, mens man så oppover det gigantiske, verdenskjente juletreet med flerfoldige tusen julelys .. I det øyeblikket kjente jeg at jeg levde livet, og at jeg nøt hver eneste sekund av det. Det skal mye til for å toppe den følelsen og opplevelsen.

I tårnet man ser rett bak juletreet, ligger utsiksplassen Top of the Rock, som vi tok oss turen til, etter at vi fikk tatt inn over oss og fordøyd synet av det fantastiske juletreet.

Top of the Rock

På bildene over ser man mot sørsiden av Manhattan, hvor Empire State Building er i fokus, man ser delvis også Chrysler building til venstre. Til høyre i bildene, hvor det er et veldig skarpt og blendene lys, ligger Times Square.

Og her er nordsiden av Manhattan. Central Park nesten helt mørklagt.

For min del var det ikke så spennende å gå på vest og østsiden. Eventuelt måtte jeg gått på østsiden, for å prøvd å se Brooklyn Brigde, men det orket jeg rett og slett ikke. Dessuten følte jeg jeg hadde fått sett en god del av øst- og vestsiden når vi var på Empire State Building. Dessverre ble det litt gjennskinn i fra glassene når jeg tok bilder. Folk stod med enorme blitzer, selfiestenger og tripods overalt, så man måtte nesten bare ta det man fikk, heh.

Jeg er utrolig glad for at vi valgte å gå på Top of the Rock på kvelden, og ikke dagen, slik vi gjorde på Empire State. Selvom det er og var utrolig gøy å se utover byen i dagslys, er det ingenting som slår det å se utover et mørkt New York, lyst opp av alle lysene i de gigantiske bygningene og skyskraperene. En opplevelse for livet!

Det ser ut som det er flere timer i forskjell, i fra de forskjellige bildene, men sannheten er at mørket kommer ekstremt brått på om vinteren der borte. Rundt fire, halv fem er det mørkt som i en sekk, omtrent slik det er her hjemme.

St Patricks Cathedral

Nittende desember var vi på en liten sightseeing tur i St. Patrick's Cathedral. Jeg trodde først katedralen var stengt for publikum, og at man kun kunne gå rundt og ta bilder av fasaden. Men slik var det jo heldigvis ikke. Når sant skal sies, holdt katedralen på å bli restaurert, så det var nettinger, stilas og masse verktøy rundt omkring, menmen.

Arkitekturen og materialene var helt fantastiske å se på. Alle de nøye detaljerte utskjæringene i stein, alterene og statuene. Å tenke på at mesteparten av alt vi så er håndlagd, var og er skikkelig fascinerende å tenke på. I tillegg ble vi fortalt at alle de avdøde erkebiskopene St. Patrick's Cathedral har hatt, hviler under hvert sitt alter inne i katedralen. Selvom vi ikke fikk et skikkelig helhetsinntrykk på grunn av alt arbeidet som pågikk inni katedralen, var det som sagt, skikkelig fascinerende å gå rundt å kikke og studere omgivelsene og arkitekturen.

Empire State Building

I forgårs var vi på Empire State Building. Det verste med å gå på slike plasser, er - tro det eller ei, ikke det å vente eller stå i kø, men de irriterende personene utforbi attraksjonen, som skal selge deg "ekslusive" billetter for blodpriser. Heldigvis har vi ikke gått i slike feller. Når vi hadde tatt heisen til 80. etasje, fikk vil tilbudet om å gå fem etasjer opp i trappene på fem minutter, eller vente en halvtime i kø. Dumme som vi var, gikk vi opp trappene - jeg tuller ikke visst det var 100 trappetrinn opp. Når vi kom opp var det stekende sol, så vi holdt på å svime av ..

Men slitet var absolutt verdt det. Utsikten over byen fra Empire State er helt fantastisk! Man får naturligvis mye mer perspektiv og oversikt. Vi kjøpte oss også billetter til 102 etasje, men utsiktspunktet fra den etasjen var bare vinduer man gikk rundt å kikket ut i fra, så man fikk ikke samme inntrykket der. Men for all del en utrolig kul opplevelse!

I går og i dag har vi tatt det litt roligere. I går var vi på Applebee's og Subway - jeg nærmest lever på subway her borte, det er så utrolig godt - og jeg var ute alene og shoppet på Sephora. I dag sov jeg til og med til klokken 10, haha! Så i dag har vi ikke fått så mye ut av dagen, men man trenger en dag og to på, til å slappe litt av på også, jeg kjenner i allefall at det har vært ganske godt og tatt det litt roligere også. Det kan fort bli fryktelig hektisk når man er her, for man vil se byen, gå på butikker, spise og se på alt livet, ta taxi fra en plass til den andre - det går i et, heh.

9/11 Memorial

OBS; langt innlegg!

På veien til 9/11 memorial, kom vi over en slags kopper/bronsevegg med skulpturerte bilder av Twin Towers. På veggen står en gammel, amerikansk mann og pusser med en klut og snakker høylytt for seg selv om 11 september. Av en eller annen grunn stoppet jeg opp, og flere mennesker samlet seg rundt mannen. Det tok ikke lang tid før vi forstod at han var en konspirasjonteoretikker.

Han mente at 9/11 kunne forklares med tallet syv - ikke forstod jeg helt hvorfor, men det var spennende å høre på. Han brente virkelig for å fortelle sin mening om det som skjedde, og på en måte syntes jeg litt synd på han, for han virket nok så preget. Ikke bare var han følelsesladd, han bar også på et stort album, med bilder av Twin Towers for flere tiår før terrorangrepet, og familiebilder med barn foran tårnene .. Det var ganske spesielt.

"You're like a walking library", var det en dame som sa, når han var ferdig.

Før museumet gikk vi rundt bassengene der tårnene stod. Synet man tar inn over seg når man ser ut over bassengene er overveldene, for kraterene er gigantiske. På tross av folkemengden, er alt man hører, omtrent bare fossefallet.

Inni museumet;

Etter det jeg forstod er disse bitene en del av strukturen og reisverket til tvillingtårnene. Helt utrolig å se slike massive materialer, være bøyd og avkuttet.

Å besøke 9/11 berørte meg mer enn det jeg trodde det skulle. Flere ganger i løpet av museumsturen fikk jeg gåsehud, og det var helt spesielt å være så nærme vrakrestene etter 11 september. Museumet tilbydde også å gå nærmere innpå noen av personene som døde - vi fikk se ting som enkelte hadde hatt på seg , klokker, oppbrente vesker, lommebøker, sertifikater, og det verste av alt - sko med blodflekker på - som letemannskaper fant igjen i ruinene, og i oppryddningarbeidet. I disse områdene fikk vi dessverre ikke lov til å ta bilder, av hensyn til familier og avdøde.

2983 brikker i nyansen blå, alle er ulike, og symboliserer de som gikk bort under terrorangrepene i 2001 og 1993.

Denne delen skal visstnok være en del av antennen på tårn nummer en.  For meg ser det helt greskt ut.

Det stod også flere skadde brannbiler og ambulanser inne på museumet - vrakrester etter flyene hvor bare skroget stod igjen, støvete politidrakter, brannvesenutstyr, amerikanske flagg, glassbiter fra vinduene til Twin Towers, bilder, sitater, aviser - man fikk også høre samtaler som gikk i mellom politi, brannvesen og nødetatene, hvor det høres ut som alle er i panikk .. Det var så detaljert og gjennomført, at besøket til 9/11 memorial er et av høydepunktene mine så langt.

New York - del I

Lokatid; 2242
Æh, nå har jeg SÅ mye fortelle! Så jeg beklager for at dette blir et langt innlegg å lese. Kanskje innlegget er litt vel langt til å være del en, men jeg har så mange bilder å dele i fra 9/11 memorial som vi var på i dag, derfor blir det del 2, heh.

Dere som har fulgt med meg og bloggen min, vet kanskje at jeg skulle reise til New York 12. desember. Vel, slik ble det ikke helt - vi mellomlandet i Heathrow 12 desember, og jeg har ALDRI noensinne, vært så stressa i hele mitt liv! For det første var flyet vårt fra Sola til Heathrow en time forsinket. Vi hadde bare 20 minutter igjen å gå til gaten på når vi landet, og .. Det gikk ikke. For det andre, Heathrow er gigantisk. Selv ikke terminalen vi landet på i JFK var så stor. For det tredje, hadde omtrent hele Storbritania store problemer med å få fly til å lette fra bakken, og folkehavet - herregud, jeg har aldri sett noe lignende. Oddsen var ikke helt på vår side den dagen.

Det endte med at vi måtte booke om flybilettene våre til neste dag, altså 13 desember. I tillegg fikk vi et visa debit kort av Brittish Airways, med en nett sum på - så fikk vi litt romsligere budsjett i New York. BA fikset oss hotell, middag, frokost og skyss til et hotell, som etter forholdene, var helt greit. Hotellet i seg selv var omtrent nyoppusset og skikkelig fint, men jeg hadde trossalt sett for meg å være i New York isteden for. Når jeg fikk tenkt meg om, og kommet meg over skuffelsen, kom jeg frem til at det å ha et par tusen ekstra i lomma, med en dag mindre å bruke dem på, var helt greit.

Morgenen 13 desember kom vi oss endelig av gårde. Jeg fikk litt sjokk når vi måtte ta tog INNI flyplassen, for å komme til gaten til flyet som gikk til New York(!) Det sier litt om hvor stort det er. Flyturen over til JFK var langsom mot slutten, da hadde jeg allerede vært planta i flysetet i flere timer, og sitt 3 filmer på rappen .. Og siden vi måtte booke om flybillettene i hui og hast, fikk vi ikke seter ved vinduene, men i midten, så ja. Flyturen over til Heathrow gikk helt greit. Det var en del turbulens en god stund før landing, men ellers gikk alt fint.

Når vi var kommet igjennom sikkerhetskontrollen på JFK, tok vi taxi til hotellet. Og selvom jeg i forkant ble advart om å ikke ta såkalte 'black cabs', gjorde vi det alikevel. Det var null taxikø, vi var slitne og ville komme frem til hotellet. Det var det enkleste der og da - og ikke ble vi lurt trill rundt.

For å være helt ærlig, husker jeg ikke så veldig mye av når vi kjørte inn til Manhattan. Jeg tror vi begge var litt i ørska, og drittlei av å sitte på fly. Hotellrommet vår var og er veldig fint. Vi ligger i 30 etasje, og det er 33 totalt. Men vi ser rett ut på et kontorbygg i øst eller vest(? har ikke kommet helt inni det enda), så vi har det ikke så luksuriøst på den fronten. Men så vi ligger veldig sentralt og greit til, så jeg skal ikke klage.

I går kveld var vi en tur innom Madame Tussauds som var utrolig gøy! Selvom det er fem etasjer med voksdukker, skulle det vært enda mer. Skikkelig fascinerende og morsomt. I tillegg fikk jeg tatt bilde med hunken Don Draper fra Mad Men, haha! Da var kvelden min redda ♥

I siste etasjen på Madame Tussauds, fikk vi se og lese om hvordan voksdukker, hud, hår, tenner og øyne ble lagd. Jeg var så nyskjerrig at jeg gikk rundt å tok på alle de falske tennene og øynene, og to asiatiske gutter så rart på meg, før de til slutt gjorde det samme selv, haha!

Vi har det utrolig gøy her i storbyen, i dag (søndag) har vi vært på Statue of Liberty og 9/11 memorial. Jeg har som sagt mange bilder å vise fra 9/11, så det kommer straks ut. Nå skal jeg vekke Øystein som har tatt seg en powernap, for vi skal ut å finne oss litt nattmat! Vi snakkes!

Niende kalendergave

Mon tro om det blir en liten arkeolog av Ask Leonard? ↓

Dagens kalendergave var et mini-mini utgravingskit, hvor målet var å grave frem en liten (veldig liten) dinosaur. I kitet lå det en slags 'spade', eller gravingsverktøy, samt en kost for å koste støvet av med. Her har de tydeligvis tenkt på alt. Selvom AL helst skulle gjort alt helt, helt alene - måtte jeg hjelpe bittelitt, ellers så kunne han blitt stittende til langst på kveld, stakkars, heh. Han hadde iallefall dreisen på den lille kosten, hehe ♥

syvende kalendergave

Når AL ristet på dagens gave, ville han forsikre seg om at han ikke fikk mer tusjer eller farger - "Det e ikkje fargar, mamma .. ?" Haha, sikkert en som begynner å bli ganske lei av tegnesaker og kreative aktiviteter.

Image and video hosting by TinyPic

Dagens kalendergave var et retro fiskespill. Jeg karaktriserer det iallefall som retro, fordi jeg hadde det selv når jeg var liten, og fordi det er en ting jeg føler har forsvunnet fra butikkhyllene - inntil jeg fant det nå nylig. Alle fiskene var altså grunnen til at AL hørte at denne gaven lagde lyd. Spillet kom med et blankt lokk man skrur fast under selve spillet, som man kan legge alle fiskene og fiskestengene i når man er ferdig, slik at man ikke mister tilbehøret.

Så langt, er det denne gaven jeg har truffet aller best med - hele formiddagen og fram til nå, har vi fisket om kapp, AL har gått rundt og tviholdt på esken med fiskene i, og han får oss spontant med på noen ekstra runder med 'fisking', heh. Vi lekte og latet også som om vi stekte fiskene og spiste dem, så her har vi fått valuta for pengene! ;-)

Sjette kalendergave

Fjerde og femte kalendergave kom aldri så langt at de ble publisert. For å gjøre det helt enkelt, fikk AL plastalina den fjerde desember - som lå blandet, i en stor, fargerik klump den femte desember - og femte desember fikk han ironisk nok plastalinakjevle og former, haha. Typisk. Vi har heldigvis mye mer plastalina på lager!

De to neste dagene, skal vi se denne karen her, vokse. Det er en dinosaur inni et egg, som man spruter vann på. Etter ca. to døgn, altså 36 timer, skal den ha vokst seg fra mini, til stor, bare ved hjelp av det lille vannet vi sprutet på toppen av egget. Veldig fascinerende. Jeg lovde AL at vi skulle ta den ut av egget når den har vokst seg ferdig, så jeg håper jeg får det til, heh.

Skal bli spennende å se om vi 'får han til' etterhvert.

Tredje kalendergave

Iiik, jeg vet dette innlegget er fryktelig på tampen av dagen, men slik blir det i en hektisk hverdag. Rotet flyter over og jeg har sikkert et par maskiner med klær å vaske, men både klærna og rotet får vente til i morgen ;-)

Det har blitt en del tegnesaker i begynnelsen av denne kalenderen, jeg vet - i dag fikk AL en kjeeeempestor blyant i kalendergaven. Heldigvis kom den med en tilpasset blyantspisser, slik at AL fikk sitte å spisse og spisse og spisse - og spisse enda litt til. For å være helt ærlig, tror jeg like så godt han kan spisse den et godt stykke til, for selv jeg hadde problemer med å skrive og tegne med den. Den er sikkert veldig god på å få øvd inn litt finmotorikk da, heheh.

See you in 9 days

At jeg om under 10 dager, er i NY er utrolig å tenke på - gleden er helt ubeskrivelig! Jeg har sett flere bilder på instagram, av snøen som har lavet ned over byen ♥ Det tenner et bittelite håp i meg, om at jeg kanskje kan få sett litt snø i New York. Det hadde vært en gave ovenfra (sånn, bokstavelig talt), om det skjedde.

Jeg prøver å holde meg litt oppdatert på hvordan været blir derborte, både av rent praktiske årsaker, men naturligvis også fordi jeg ønsker meg snø når jeg er der, hihi. Foreløpig er det bare meldt sol så langt, men jeg skal ikke klage.

Mot helgen og tidlig i neste uke, kommer nok de siste livstegnene fra meg her før jeg reiser. I helgen begynner jeg også så smått og pakke kofferten, noe jeg kjenner skal bli en utfordrende oppgave - ikke vet jeg hvor mange plagg eller hvilke plagg jeg skal ha med meg. Jeg er livredd for å glemme noe - det kan bli fryktelig spennende for å si det mildt.

Når jeg i tillegg trenger stålkontroll over alt, så jeg kommer sikkert til å gå igjennom kofferten min hundre ganger for å sjekke at alt er der. Tror jeg gjør det veldig lurt i å begynne og pakke i god tid for å si det sånn, heh.

Andre kalendergave

Dagens gave var en lysprosjektor-ting. Den kom med forskjellige lokk, og på hvert lokk er det bilde av et spesielt dyr. Meningen er at man skal sette prosjektoren oppå et ark, og tegne etter, slik at man enklere får til å tegne dyr, pluss at det er en spennende og 'ny' måte å tegne på - tenkte iallefall jeg, når jeg så den i butikken. AL sprang rundt med den, kalte den for lommelykt, og sa "SE, MAMMA! Ei SVÆRE løva i taket!" Han brukte den altså med andre ord på helt andre ting, enn å tegne.

Menmen.

Første kalendergave

Med første desember, kommer det også adventskalender i den ene eller andre varianten - AL har, siden han har vært to år, fått pakkekalender, ettersom mormoren hans broderte den fineste og kosligste kalenderen til han for noen år tilbake.
I dag var spenningen stor - når jeg sa vi kunne gå bort å klippe ned pakke nummer en, klappet han i hendene og stod og småhoppet vedsiden av meg, mens jeg klippet ned gaven. Om han likte å få gave? Vel, bildene taler sin sak ;-)

Tusjer fra Penol og en tegneblokk lå i gave nummer en. Ask Leonard satt å tegnte 'gress' i alle regnbuens farger, jeg var rett og slett NØDT til å se en liten forandring i det han produserte, så jeg prøvde å lokke han til å tegne strekmenn sammen med meg. Den første vi prøvde oss på til gikk veldig bra helt til han brått bestemte seg for å tegne - hold på barten - GRESS, igjen. Andre strekmannen fikk ikke engang bein, så sånn var det. Han kan iallefall tegne en strekmann, selvom han nødvendigvis ikke vil det.

Dette året får AL ti kalendergaver av oss, ettersom vi reiser bort. Jeg vet at farmoren hans har noen gaver på lur til han i adventstiden, så jeg håper jeg får tilsendt noen bilder av han over facebook, når han pakker opp gaver der :-)